Om oss

Förskolan Minibojarna är en Reggio Emilia-inspirerad förskola som drivs som ett enkelt föräldrakooperativ. Här sätts barnens val, deras förkunskaper, tankar och teorier i första rummet. Vi arbetar utforskande och transdisciplinärt i projektform med barnens intressen, erfarenheter och kunskaper som utgångspunkt. Vi lägger stor vikt vid den skapande processen, fantasin och leken för att barnen ska kunna pröva och ompröva sina tankar och teorier. Hos oss är det inte den färdiga produkten av något som är viktigt utan själva processen, att få vara i nuet och inte jaga målet.

Barn är av naturen kreativa, vetgiriga och nyfikna. De lär sig nya saker hela tiden och genom alla situationer som uppstår i vardagen. Förmågan att utveckla kunskap finns hos alla barn och stärks tillsammans med andra. Vi ser olikheter som en tillgång i verksamheten. Både barnens och pedagogernas kompetenser tas till vara och kompletterar varandra, vilket är något som vi stolt lyfter fram på Minibojarna. 

Vi har en åldersindelning på Minibojarna - yngre barn på Jollen (1-3 år) och äldre barn på Skeppet (3-5 år). Inför eventuell övergång från Jollen till Skeppet kommuniceras detta i god tid med hemmet för att barn och vårdnadshavare ska hinna förbereda sig. 

Vårt uppdrag är att, oavsett ålder, erbjuda varje barn möjlighet till ett utforskande och en progression i sitt lärande. Undervisningen på Jollen och Skeppet varierar därför beroende på vilka intressen och behov som finns i de olika barngrupperna på avdelningarna. 

Arbetssätt

Vi arbetar utifrån ett projektinriktat utforskande arbetssätt med barnen där vi utgår ifrån deras intressen. Genom observation, analys och reflektion av barnens lek och teorier planerar vi vår verksamhet vidare. Pedagogisk dokumentation är en bärande del av vårt arbete.

Pedagogerna arbetar aktivt med att reflektera kring verksamheten utifrån barnens perspektiv. Dokumentationerna används för att synliggöra vad barnen sagt, gjort och lärt sig i olika undervisningssituationer. Detta återges till barnen och möjliggör nya tankar som för deras processer vidare.

Barns sociala samspel är en viktig del i verksamheten. Det relationella lärandet är en grundpelare i vår kunskapssyn. Barn lär av varandra i meningsfulla sammanhang. Barnen delas in i mindre grupper varje dag och erbjuds aktiviteter både inomhus och utomhus.

Arbetet med barnen sker i mindre grupp, vilket ger varje barn förutsättning att bli sedd och få höras varje dag. Vi arbetar medvetet med att lyfta barnens tankar och teorier samt skapa situationer där barnen får möta varandra i ett utforskande samspel.

En dag på förskolan

  • 07.50 Förskolan öppnar i närliggande park

  • 07.50 – 09.00 Utomhusverksamhet

  • 09.00- 10.00 Pedagogisk verksamhet, inomhus eller utomhus

  • 10.00- 10.15 Frukt erbjuds

  • 10.15-11.15 Pedagogisk verksamhet, inomhus eller utomhus

  • 11.15-11.30 Samling

  • 11.30-12.00 Lunch

  • Ca 12.00- 14.30 Vila och lugna aktiviteter

  • 14.30- ca 15.00 Mellanmål

  • 15.00-15.45 Inomhus- eller utomhusaktiviteter

  • 15.45- 17.00 Avdelningarna slås ihop och förskolan stänger

Vi på Minibojarna följer Stockholms stads ramtider som är 6.30-18.30 alla helgfria vardagar förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton. Minibojarnas öppettider är för närvarande kl. 07.50 - 17:00. Öppettiderna kan variera beroende på de behov som fastställs utifrån föräldrar/vårdnadshavares önskemål om den dagliga vistelsetiden för respektive barn.

Vi samverkar med andra föräldrakooperativ i närområdet för att kunna fylla behov av barnomsorg även när vi normalt håller verksamheten stängd. Detta exempelvis vid planeringsdagar, klämdagar eller semestrar.

Föräldrasamverkan

Vi använder oss av appen Tyra som ett verktyg för att synliggöra verksamheten. Det betyder att vårdnadshavare får information om barnens aktiviteter och även bilder och små videosnuttar som visar vad vi gör under dagen. Tyra är även ett instrument för planering och utvärdering, och för att säkerställa kvaliteten på förskolan.

Hur är det att börja på förskolan?

Alla barn som börjar förskolan startar med en introduktionsperiod där en av föräldrarna tillsammans med sitt barn har möjligheter att lära känna den nya miljön, de andra barnen, pedagoger och verksamheten.

För oss som arbetar på Minibojarna känns det extra viktigt att under den här perioden få en bra kontakt med er föräldrar, så att vi sedan tillsammans kan skapa en trygg och utvecklande miljö för just ert barn.

Hos oss har vi valt att arbeta med en föräldraaktiv introduktion, vilket innebär att barnet och du som förälder är med i aktiviteter och rutiner i verksamheten. Tillsammans med nya kamrater får ni, barn och föräldrar, uppleva vad det innebär att gå i förskola och lära känna oss pedagoger. Vi räknar med att introduktionen är klar inom en vecka, men detta kan variera utifrån ditt barns behov.