Pedagogiska miljöer

Vi ser våra miljöer som en verkstad där det erbjuds olika stationer för utforskande, lärande och lek. Våra pedagogiska miljöer utformas medvetet för att vara tydliga och inspirerande för barnen samt erbjuda dem många möjligheter till utforskande, möten och upptäckter.

Vi tror på det kompetenta barnet, vilket innebär att vi skapar miljöer som ger barnen förutsättningar att bli självgående. Vi placerar material i barnens höjd och strävar efter att presentera det på ett lockande och inspirerande sätt. Detta möjliggör för barnen att själva få välja vilket material de vill använda. Vi inspirerar även barnen till att använda materialen på olika sätt.

För oss är det viktigt att barnen får möta en inspirerande och tillgänglig miljö rik på sinnesupplevelser och experimentellt material för att skapa nyfikenhet, lust och förundran. Våra pedagogiska miljöer är föränderliga, formas och utvecklas utifrån barnens pågående intressen, behov och egna frågor.

Välkommen in på en digital rundvandring genom våra två avdelningar, Jollen och Skeppet:

Jollen

Entré och hall

  • Välkommen till oss på Jollen. Här i hallen har barnen sin egen plats och krok att hänga av både skor och kläder.

  • Barnen uppmuntras att själva försöka ta på och av sina ytterkläder

  • och hänga upp kläderna på kroken.

Bygg och konstruktion

  • I denna del av rummet blandas olika byggmaterial med djur och natur.

  • Barnen ges möjlighet till ett transdisciplinärt lärande

  • samt att bygga och konstruera utifrån lust och fantasi.

Läsning och språkande

  • I denna rofyllda del av miljön erbjuds barnen en stund av lugn och ro.

  • Här får barnen möta olika typer av böcker

  • och språkande sammanhang som stimulerar språkutvecklingen.

Rollek och fantasi

  • I rolleken är det bara fantasin som sätter stopp.

  • Här ges barnen möjlighet att gå in i olika roller och tillsammans imitera upplevelserna i sin närhet och ur sin erfarenhetsbank.

  • Detta stödjer barnens sociala kompetens och hjälper till att skapa en stark gruppgemenskap.

Fordon och staden

  • Vår fordonsmiljö blir en naturlig återkoppling till våra promenader och upplevelser i närmiljön.

  • Här kan barnen bygga upp sina egna stadsmiljöer

  • med både hus och vägar.

Ateljé

  • Vår ateljé har en central roll i vår inomhusmiljö.

  • Här ges barnen möjlighet att utforska och skapa med olika material och tekniker.

  • Barnen får möta kontraster i både färg, form och materialutbud, vilket skapar kreativitet och upptäckarglädje.

Teknik och digitalitet

  • I denna del av vår pedagogiska miljö ges barnen möjlighet att utforska

  • magnetism, ljus och kontraster samt olika digitala verktyg

  • så som projektor, ljusbord, Bluebot och äggmikroskop.

Skötrum och utforskande

  • Vårt stora skötrum används inte bara till våra hygienrutiner.

  • Utöver att barnen uppmuntras till självständighet i handtvätt och toalettbesök,

  • bjuds de även in till lek med både vatten och linser.

Skeppet

Entré och hall

  • Välkommen in till Skeppet.

  • I förskolans hall har varje barn en egen plats och bild.

  • Vi uppmuntrar till självständighet och har därför krokar och hyllor i barnens höjd samt hjälpredskap i form av skoknekt.

Toalett och hygien

  • På toaletten kan barnen utföra sina behov i lugn och ro.

  • Här finns även potta, blöjor och andra hygienartiklar.

  • Barnen uppmuntras till en god hygien och tvättar sig vid behov, när vi kommer in från utomhuslek samt inför och efter måltid.

Digital ateljé

  • Här får barnen möta det digitala språket och bekanta sig med verktyg

  • så som lärplatta, äggmikroskop, green screen och Bluebot.

  • I den digitala ateljén ges barnen möjlighet att vara producenter och medskapande i den digitala världen.

Rollek och gestaltning

  • I vårt rolleksrum frodas fantasin och kreativiteten då barnen ges möjlighet att kliva in i olika lekvärldar.

  • I de lekande sammanhangen bearbetar barnen sina erfarenheter

  • och i socialt samspel skapas en kamratkultur präglad av kärlek.

Byggkonstruktion och natur

  • I detta rum möts barnen av variationsrikt materialutbud

  • som gör det möjligt att utforska bredd, höjd och olika dimensioner.

  • Vi låter konstruktionsmaterial möta natur som tillsammans möjliggör nya möten.

Skapande och kreativitet

  • Ateljéns ledord är att ge barnen “möjlighet att utforska omvärlden med hjälp av de hundra språken”.

  • Här får barnens kreativitet möta de estetiska lärprocesserna

  • så som måla, limma, klippa och arbeta med lera.

Läsning och litteracitet

  • Barnen har rätt till en lugn plats och ett sammanhang som skapar återhämtning och vila.

  • Här får barnen möta böcker i både fysisk och digital form

  • som stimulerar språkutvecklingen.